finnszauna

A finn szauna jótékony hatásai és 14 tanács kezdő szaunázóknak

Tudta, hogy már a havi egyszeri szaunázásnak is pozitív hatásai vannak? Ennek oka, hogy a forró és száraz levegőn elpusztulnak a baktériumok, vírusok, a verejtékezéssel pedig a bőrön keresztül távoznak a szervezetből a méreg – és salakanyagok.

Csak hogy néhány kedvező élettani hatást említsünk:

  • edzi, javítja a vérkeringést
  • érregeneráló hatása van
  • erősíti a szívet
  • hosszú távon javítja a szívkoszorúerek keringését
  • növeli a szervezet ellenálló képességét (így megelőzhető az influenza, megfázás kialakulása)
  • megfiatalítja, rugalmassá teszi a bőrt,mivel javítja a bőr vérellátottságát
  • támogatja a sejtképződést
  • élénkítő hatással van a szervezetre
  • fokozza az anyagcserét
  • segíti a méreg- és salakanyagok kiürülését
  • enyhíti az izomlázat
  • stresszoldó hatása van
  • hatására fellépő fokozott vérkeringésnek köszönhetően a szervezet több oxigénhez jut, így könnyebben ellazul, regenerálódik
  • ha a szaunázást követően hideg vízzel zuhanyzik felfrissülést hoz, és hosszútávon edzi, segíti a hormonrendszer működését.
finnszauna

Fontos azonban azt is tudni, hogy a szaunázás nem ajánlott:

  • magas vérnyomásban szenvedőknek
  • epilepsziásoknak
  • súlyos szívbetegeknek
  • visszér problémákkal küzdőknek
  • gyerekeknek 12 éves kor alatt
  • teli gyomorral, közvetlenül étkezés után
  • alkoholos állapotban.

Ismerve a szauna szervezetre gyakorolt kedvező hatásait, és azt, kiknek nem javasolt igénybe venni, lássuk, mikre érdemes figyelni a szaunázással kapcsolatban, hogy még jobb hatást érhessen el, és ne élje meg “izzasztó szenvedésként” a kabinban eltöltött időt.

Néhány hasznos gyakorlati jó tanács

  • Szaunázás közben nem célszerű enni vagy inni. Egyrészt rosszul lehet, másrészt higiéniai okokból sem ildomos. Folyadék fogyasztása esetében ráadásul a szervezet a frissen elfogyasztott vizet fogja kiizzadni és nem a szervezetben felgyülemlett salakanyagokat. Arról már nem is beszélve, hogy a szaunázás a relaxáció, szellemi meditáció eszköze, így adja át magát ennek.
  • Szaunázás előtt érdemes lezuhanyozni, és alaposan szárazra törölni bőrét, ezáltal még jobban fognak távozni pórusai közül a méreganyagok, és nem is áztatja el a szauna padot.
  • A szaunázás akkor a leghatásosabb, ha ruha nélkül teszi (bár hazánkban még éppen csak terjedőben van a meztelen szaunázás kultúrája), de ha ez nem lehetséges, akkor maximum egy száraz szaunalepedőben, semmiképpen sem vizes fürdőruhában. Egyik oka,hogy a fürdőruhával betakart testfelület alatt a bőr nem tud lélegezni, így a méregtelenítő folyamatok nem működnek megfelelően, másik oka, hogy a vizes ruhából a meleg hatására elkezd párologni a medence klóros vize.
  • A szauna kiváló betegségek kialakulásának megelőzésére, azonban ha már beteg, lázas, akkor tilos szaunázni!
  • Mindig vegye le ékszereit, mert a nagy melegben azok gyorsan felforrósodnak így megégethetik bőrét.
  • A szaunázás időtartama körülbelül 8 – 12 perces legyen (kezdőként 4-8 perc), melyet kövessen egy körülbelül 5 – 10 perces hűlési fázis, hideg zuhany, vagy merülő medence formájában.
  • Ahogy fentebb már írtuk, szaunázás közben ne fogyasszon alkoholt mert rosszulléthez vezethet, valamint ne hangoskodjunk. Élvezze ki a csendet, a “megtisztulásra” szánt időt.
  • Mielőtt elhagyja a szaunát, ne álljon fel rögtön és hagyja el a kabint, hanem töltsön el 1-2 percet ülő pózban, hogy vérkeringése ismét alkalmazkodni tudjon a függőleges helyzethez, ezáltal nem fog megszédülni.
  • Fontos: szaunázás után, mielőtt merülő medencébe menne, zuhanyozza le testéről az izzadságot higiéniai okokból. Figyeljen arra, hogy a zuhanyozás mindig meleg vízzel történjen, hogy a kitágult pórusok ne húzódjanak össze, mielőtt a medencébe megy.
  • A szaunázás befejeztével hagyja hátra tisztán a következő szaunázó részére a kabint.
  • Nagyon fontos: Pótolja a szervezetéből távozó, elvesztett folyadékot, lehetőleg szénsavmentes víz formájában.

Mint látható a szauna nem csupán egy hangulatos melegedőhely, annál jóval több. Számos kedvező élettani hatással bír, miközben a csendben kikapcsolódhat, meditálhat, kicsit elmerülhet gondolataiban, elbújhat a túlzsúfolt mindennapok gondjai elől. Nem hiába hangzik így a finnek közkedvelt szólása:

“Engedd, hogy a szauna elfeledtesse veled mindennapi gondjaidat!”

Jöjjön el hozzánk, és adja át magát a szaunázás élményének.