erdei séta

Erdőfürdőzés

Hallotta már ezt a kifejezést, hogy “erdőfürdőzés”? Ez a szó a japánoktól ered (Shinrin-yoku). Lényege, hogy az emberek, miközben kint vannak a természetben, igyekeznek a látványt tudatosan befogadni, megélni.

Nem tornáznak, nem csinálnak extra gyakorlatokat, egyszerűen csak sétálnak, és teljes mértékben átadják magukat az őket körülvevő természet adta szépségnek, hiszen tudják, hogy testileg, szellemileg, és lelkileg is milyen fantasztikus erővel bír a természetben történő akár már 2-2,5 órás kis séta is.

Ilyen gondolkodással nem is csoda, hogy a japánok már évtizedek óta tudatosan járják az erdőket, hiszen tisztában vannak annak jótékony hatásaival. Ha érdekli milyen előnyökkel jár az “erdőfürdőzés”, olvassa el bejegyzésünket, le fog esni az álla….

erdőfűrdőzés

Mivel egyre népszerűbbé kezdett válni ez a ‘mozgás forma’, így a japán kormány jelentős összegeket kezdett bele fektetni abba, hogy tudományos alapon is bebizonyítsák annak szervezetre gyakorolt jótékony hatásait.

A kutatások pedig bizony kimutatták,hogy nemcsak pillanatnyi jó érzést kapunk egy hosszabb erdei sétától, de hosszú távon számos pozitív hatása is van a mentális és fizikai állapotunkra nézve.

Lássuk mit teszünk magunkért, egészségünkért egy jó kis természetjárással:

  • csökken a mentális fáradtság,
  • csökken a vérnyomás
  • erősödik az immunrendszer,
  • fokozódik az energiaszint,
  • enyhül az idegesség,
  • enyhülnek a depressziós tünetek (ami főleg télen jelentkezik),
  • csökken a stressz szint,
  • csökken a vércukorszint
  • csökken a pulzusszám
  • csökken a kortizol (anti-stresszhormon) és az adrenalin szint,
  • javítja a keringési rendszert és anyagcserét
  • a szervezet működését a pihenés és a feltöltődés irányába tolja el.

Egy másik kísérlet eredménye szerint pedig azok a sejtek, melyek segítenek harcolni a megbetegedések és a rák ellen, magasabb szinten működtek egy erdei séta után – sőt, egy hét elteltével is ezt figyelték meg.

Azt is kimutatták, hogy azok a betegek, akik kórházi ágyukból valami zöldre, parkra vagy erdőre láttak, sokkal gyorsabban gyógyultak fel, mint azok, akiknek kevésbé volt természetközeli kilátásuk, vagyis házfalakra, vagy utcára nézett az ablakuk.

Szerencsére nem kell Japánig utaznunk, hogy csodálatos erdőkre, tanösvényekre leljünk. Magyarország domborzati adottsága ugyanis párját ritkító. Közel 25 ezer kilométernyi jelzett turistaút várja, hogy végig sétálják, szóval bőven tud miből választani, de festői szépségű erdei környezetből sincs hiány.

Szállodánk is az egyik legcsodálatosabb környezetben várja Önt, hiszen Demjénben, a Mátra és a Bükk lábánál, Egertől DNy-i irányban 12 km-re, a Laskó patak völgyében talál meg minket. A dimbes-dombos, friss levegőjű környezetben, kellemes sétára hívogató remek panorámát biztosító pontok sokasága várja vendégeinket.

erdő

Ha esetleg nem lenne elég számára a szállodánkat körbeölelő környezet, látnivaló (bár ennek veszélye úgy gondoljuk nem áll fenn) érdemes tudnia, hogy autóval csupán 30-50 perces utazással további rengeteg túraútvonalat, csodás panorámájú kirándulási lehetőséget talál.

Néhány szóba jöhető úti cél szállodánk vonzáskörzetéből:

  • Nagy-Eged hegy, Eger
  • Szalamandra tanösvény, Dédestapolcsány
  • Bélkő tanösvény, Bélapátfalva
  • Milleniumi tanösvény, Szilvásvárad
  • Szalajkavölgyi természetvédelmi bemutatóösvény, Szilvásvárad
  • A Hegyeskő-dűlő, Akasztó-hegy, Szarvaskő
  • Lillafüred
  • Galya-tető, Galya-kilátó
  • Sár-hegyi tanösvény, Gyöngyös

Amennyiben tehát Ön is azt érzi, hogy így a borús, ködös, fázós, hideg téli napokon energiaszintje jócskán megcsappant, kedvtelen, már-már depressziós, akkor ne hagyja magát tovább süppedni ebbe a saját magunk és idővel a környezetünk számára is kellemetlen állapotba, hanem fogja a “túrazsákot”, és vágjon neki egy erdei sétának, szemeljen ki egy túra útvonalat, egy tanösvényt, vagy épp egy nemzeti parkot, hiszen a természet télen is fantasztikusan gyönyörű, ha nem a legszebb.

Elindulni, elszánni magunkat sokszor nehéz, hiszen ilyenkor leginkább a lakás melegében szeretünk tartózkodni,TV-t nézni, feküdni az ágyban, de higgye el, hogy nem fogja megbánni, ha ráveszi magát egy kis kirándulásra.